Så når du alla med ditt budskap
När tryckkonsten kom var den revolutionerande. Det blev möjligt att sprida nyheter, information och reklam på ett helt nytt sätt. Nu kunde man nå varje by och varje hus. Det går inte att överskatta betydelsen av detta. Var skulle vi ha varit idag utan dagstidningar, nyhetsbrev, kataloger och broschyrer?
Nu har vi också webb och sociala kanaler självklart, men det finns många tillfällen när en bit papper eller kartong slår alla digitala lösningar. Eller i alla fall kompletterar dem. Det bästa är förstås om du vet hur du ska kombinera dem.
Vart är vi på väg?
När du planerar en kampanj är det flera saker som ska samspela. Vem vill du nå? Vilket är budskapet? Vilken effekt hoppas du på? Det är vanligt att börja diskussionen kring vilka ord och begrepp som ska förmedlas. Vanligtvis är målet en ökad försäljning eller ökad kunskap om ett eller annat.
Hur når du dit? Vilken är din berättelse och hur paketerar du den bäst? För att få inspiration om trycksaker och olika papperskvaliteter med mera, gör ett besök på Tryckeri i Kalmar. Om det var ett tag sedan du var på ett tryckeri kommer du att bli förvånad över vad som är möjligt.
Vika, limma, posta
Att överraska målgruppen är ofta ett bra grepp. För de åldersgrupper som vuxit upp med e-post kan ett brev på papper väcka uppmärksamhet. Just eftersom det är ovanligt. Utnyttja fördelarna med denna typ av utskick från ett tryckeri. Låt papperet dofta gott, eller lägg lite godis i kuvertet.
Skapa en pysseluppgift, till exempel i form av en liten byggsats som ska vikas och fällas ut. Fundera över om du ska ha bestruket eller matt papper. Variera med olika underlag som kunden vill känna på. Blir du sugen på att skicka med något ätbart? Sådant papper är oftast av potatisstärkelse eller rismjöl.